Veel websites leveren niets op!

Tegenwoordig zijn er vele aanbieders die SEO (= search engine optimalization = zoekmachine optimalisatie) aan hoveniers aanbieden. Waarvoor is SEO nodig en hoe kan het dat deze markt zo groot is? Zoekmachine optimalisatie van websites en webshops is kennelijk nodig omdat veel websites en webshops van zichzelf niets opleveren. En dat klopt vaak ook wel omdat veel hoveniers verwachten dat het hebben van een nieuwe (en mooie) website al voldoende moet zijn om bij Google op de ranking te komen en nieuwe bezoekers en klanten te trekken.

Zoekers, bezoekers en klanten

Nu is er een groot verschil tussen zoekers, bezoekers en klanten. Een zoeker zoekt met een zoekwoord als ‘hovenier’ waar jouw website op gevonden zou moeten worden. Een bezoeker is iemand die jouw website heeft gezien in de ranking van Google en ook daadwerkelijk op jouw website heeft geklikt (dit is een interessante handeling want waarom heeft die bezoeker op jouw website geklikt en niet op die van je concurrent? Kennis hierover kun je slim toepassen en daarom gaan we dit in een volgende tip ruimschoots uitleggen). Vervolgens moeten we van de bezoeker nog een klant gaan maken; ook een proces en techniek op zich waar we in een volgende ronde nader op ingaan.

Google gebruikt veel parameters

Voor nu is het belangrijk dat de zoeker jouw website kan vinden bij Google (andere zoekmachines zijn ook leuk maar Google is in onze wereld verreweg de belangrijkste). Google gebruikt vele parameters om de ranking te bepalen, iedereen roept wel wat en iedereen heeft een beetje gelijk. Vaak gaat het echter om aspecten die nauwelijks een rol spelen, maar hoe meer concurrentie en hoe meer de aangeboden informatie op de websites op elkaar lijken, des te meer onbeduidende aspecten een rol gaan spelen.

Content is King

Maar er is één aspect dat bij Google een echt grote rol speelt: inhoud! Je mag alle informatie op deze website vergeten als je maar één ding onthoudt: bied de zoeker de informatie aan die hij/zij zoekt. En doe ruim! Een zoeker is nauwelijks geïnteresseerd of de website mooi of lelijk is en ook niet of je slimme trucjes achter de schermen gebruikt. Nee, wees slimmer en zorg ervoor dat je de zoeker geeft wat hij zoekt: alle benodigde informatie in de vorm van tekst, foto’s, video’s, reviews, portfolio, tarieven (iedereen wil toch weten wat het kost?) etc.

Google laat bezoeker de ranking bepalen

Google meet de tijd dat bezoekers op je website surfen omdat Google wil weten of de website interessant is voor de zoeker, uiteraard gerelateerd aan het betreffende zoekwoord. Want Google kijkt niet of jouw website voldoet aan alle trucjes en checklisten maar Google kijkt vooral hoe de bezoeker jouw website beoordeelt en bepaalt zo de ranking. Dan zijn factoren als overzicht en de informatie vinden/lezen die wordt gezocht ineens erg belangrijk in plaats van flashy en bling bling.

Zorg dat bezoeker lang op je website blijft

Een interessante video over bijvoorbeeld tuinonderhoud op je pagina zorgt dat bezoekers langer blijven hangen, met alle positieve gevolgen bij Google. Een rekenmodule die het tarief van een schutting of tuinaanleg biedt, geeft hetzelfde resultaat. Niet voor niets dat in onze branche vaak geroepen wordt: Content is King. Met andere woorden: verpakking is leuk maar het gaat om de inhoud. Waar horen we dat vaker…?

Wat dan nog te doen met SEO?

Als je voldoende informatie hebt gemaakt dan is het de kunst om deze zo overzichtelijk mogelijk op de website te plaatsen; overzichtelijk voor de (be)zoeker als wel voor Google. Dat doen we o.a. door de juiste pagina’s aan te maken en in te delen met de goede url’s, meta titles, kopteksten en doorlinks.

Zoekwoorden onderzoek

En bij het optimaliseren en ontwikkelen van content kijken we natuurlijk ook goed naar zoekwoorden die worden gebruikt. Daartoe starten we doorgaans met een zoekwoorden onderzoek waarbij we vaststellen hoe vaak er maandelijks op een zoekwoord(combinatie) wordt gezocht. Want het heeft weinig zin om een website te optimaliseren op zoekwoorden die nauwelijks worden toegepast. Net zo zinloos als wanneer de hovenier vaststelt dat zijn website bovenaan bij Google staat als die op zijn eigen naam zoekt.

Wees een slimme hovenier

Een succesvolle website zorgt voor nieuwe klanten en omzet. Hier hoef je geen duur betaalde advertenties voor te zetten. Wees een slimme hovenier en kom nu in actie! Als je het zelf niet kunt of geen tijd hebt, dan helpen we je graag. De Hovenierscoach (ook op deze site) zorgt voor passende content en wij van De Websmid optimaliseren je website zodat je er alles uithaalt wat erin zit. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een slim advies: bel 038-7601601 of mail info@dewebsmid.nl.

De tweede stap naar slimmer hovenieren