Focus

Focus is een belangrijk begrip voor succesvol ondernemen en toch hebben veel hoveniersbedrijven hier een gebrek aan. Een afwezigheid van focus komt omdat ondernemers vaak creatief zijn en veel mogelijkheden zien. Meestal zijn dat meer mogelijkheden dan we kunnen realiseren. Als hoveniersbedrijf is het verstandig om een keuze te maken waar jij voor staat als bedrijf. Je moet namelijk kiezen om gekozen te worden. Als ondernemer kiezen we vaak een brede doelgroep, omdat we bang zijn dat we anders klanten laten liggen.

Je moet kiezen om gekozen te worden

Als een hoveniersbedrijf niet de keuze maakt welke doelgroep het wil bedienen, zal de onderneming ook niet gekozen worden door de doelgroep. Klanten zijn vaak opzoek naar een hovenier met een specialisatie. Een hovenier die ervoor kiest om zijn prijzen laag te houden, zal de klanten met een laag budget aantrekken. Een hovenier die kan aantonen dat het tuinen aanlegt met een betere kwaliteit dan de concurrentie, zal klanten aantrekken die een kwalitatief hoogwaardige tuin willen en bereid zijn daar voor te betalen. Een hovenier die ervoor kiest om zich te richten op een bepaalde stad of dorp, zal alle klanten trekken uit deze plaats. Als een hoveniersbedrijf geen keuze maakt waarin zijn dienst zich onderscheidt van de concurrentie, zal het naast veel klanten grijpen.

Gevonden worden op het internet

Wanneer een hoveniersbedrijf een keuze heeft gemaakt waarin het zich wil onderscheiden van de concurrentie, is het belangrijk om deze keuze expliciet te houden. Zeker op internet. Klanten die unieke vragen hebben, zoeken ook naar unieke antwoorden. Een klant met een laag budget, die opzoek is naar een hovenier zal naar alle waarschijnlijkheid de zoekterm “goedkope hovenier” intypen in Google. Wanneer een hoveniersbedrijf deze zoekterm of varianten daarvan terug laat komen op zijn website, is de kans groter dat hij deze klant weet te binden. Deze vlieger gaat uiteraard ook op voor partijen die inzetten op kwaliteit, een woonplaats of een andere specialisatie. Echter zullen de zoekwoorden dan anders zijn. De klant zal dan bijvoorbeeld zoeken op “hovenier met kwaliteit” of “hovenier + woonplaats”.

Gebruik Google om klanten te trekken

Google is een grote zoekmachine. Het is handig om je website in te stellen op Google. Is jouw website niet geschikt voor Google, dan zal jouw website ook niet getoond worden bij zoektermen van potentiele klanten. In de afbeelding aan de linkerzijde is te zien hoe een zoekresultaat er in Google uitziet. Het gedeelte van SEA is het advertentieprogramma van Google, hiervoor dient men te betalen. Het SEO gedeelte is gratis. Het is de kunst om hier een zo hoog mogelijke positie te behalen, zodat er meer klanten via Google jouw website bereiken. Om een hoge positie in Google te halen is het belangrijk een goede SEO strategie en contentstrategie te gebruiken. Juist ondernemen op internet komt van binnenuit. Vergelijk het met een boer die zorgt voor een vruchtrijke grond, deze boer zal oogsten.

De tweede stap naar slimmer hovenieren