TSD is totaalleverancier voor ICT-oplossingen in de groene sector. Al jarenlang bedienen wij de markt door het leveren van hardware, ondersteuning in het beheer van de infrastructuur en bieden wij software voor de hovenier, waaronder: DATAflor Business projectadministratie – en 3DTUIN Designer ontwerpsoftware.

It’s all the name

Hovenier. Tuinman. Tuinarchitect. Tuinontwerper. Laagopgeleid of praktisch opgeleid. Medewerker of vakspecialist.

 

Het maakt heel veel uit hoe er naar je gekeken wordt en hoe klanten je noemen. Neem bijvoorbeeld het gevoel wat men heeft bij de tuinman; een oudere man die het gras maait en de hagen knipt. Of die leuke vent die het zwembad komt inspecteren. It’s all in the name.

 

In de reclamewereld wordt dat “imago” genoemd. Maak gebruik van de beleving die de klant wil hebben.

 

Jij kiest er zelf voor hoe klanten naar je kijken. Als jij je werk doet, omdat het weer moet gebeuren of je doet je werk omdat je houdt van je vak maakt een heel groot verschil.

Er is in Nederland een beeld ontstaan van hoogopgeleide mensen die werken met computers en in mooie kantoorpanden zitten en laagopgeleiden die werken met hun handen. Ik heb enorm genoten van het artikel van Marianne Zwagerman met de duidelijke stelling ‘laagopgeleiden bestaan niet, je bent praktisch opgeleid’.

En zeg nou zelf; wat is er mooier dan afwisselend werk op allerlei verschillende locaties. Maar daar moet je wel van genieten en trots op zijn. Dat beeld moet jezelf en met je bedrijf uitdragen.

 

De klanten van een hovenier willen een mooie tuin en willen trots zijn op hun bezit, maar zij zijn ook heel erg selectief in de bedrijven waar ze mee willen werken. De prijs kwaliteit verhouding is daarbij heel belangrijk. Het knippen van een haag en het maaien van gras mag wellicht niets kosten, maar een goed advies over onderhoudsvrije tuinen, slimme oplossingen met beplantingen en trendy tuinartikelen zijn adviezen waar de klanten open voor staan. En ja, daar hebben ze wel geld voor over.

Daarnaast wil de klant professioneel behandeld worden. Vriendelijk, transparant en vakkundig.

 

Nu iedereen hartstikke druk is en er geen goed opgeleid personeel te vinden is moeten we na gaan denken. Hard werken, maar ondertussen ook vooruit kijken. Wat kan er veranderen zodat er goed personeel komt, goede tarieven en voldoende waardering voor het vak?

 

Als we een aantal mooie elementen uit het hoveniersvak benadrukken, zoals:

  • Afwisselend werk op verschillende en vaak mooie locaties.
  • Fotogenieke projecten met natuurlijke materialen en trendgevoelige moderne producten.
  • High-end technische gereedschappen en materialen.
  • Automatisering van ontwerpwerk en mobiele bedrijfsvoering.

Dan hebben we het ineens over heel mooi werk met veel uitdagingen. Dat moet gecommuniceerd worden. Dat trekt jongeren aan. Dat is stoer.

Plaats veel foto’s van werkzaamheden, projecten en bijzondere machines op social media. Doe het gewoon. Gebruik moderne middelen om te ontwerpen. Maak 3D ontwerpen en filmpjes. Overtuig klanten en publiceer je projecten. Maak het groot en aantrekkelijk. Dat wil de klant. Dat wil de nieuwe generatie werknemers ook.

Gebruik administratieve apps op smartphones en tablets, waarmee je personeel transparant kan overleggen met de klant.

 

Benoem je voordelen en maak ze groot. En wat natuurlijk belangrijk is; gedraag je ook zo en werk slim en hard.

 

TSD IT bv levert de producten 3DTUIN Designer en DATAflor BUSINESS. Twee software systemen die de hedendaagse groenvoorziener nodig heeft om een moderne bedrijfsvoering te realiseren.

3DTUIN Designer wordt inmiddels opgenomen in een aantal lesmodules bij de groene opleidingen. Hiermee willen wij investeren een nieuwe generatie hoveniers en groenvoorzieners.

 

Wil jij meer weten over 3D tuinontwerp en mobiele mogelijkheden neem dan contact op TSD IT bv.

 

Lees meer op tsd.nl

Samenvattend: Gebruik moderne technieken om jezelf en de groene sector te promoten. Dat is stoer. Dat is slimmer hovenieren.

De tweede stap naar slimmer hovenieren