Hoe kom je tot een goede offerte?

Allereerst noem een offerte nooit meer een offerte. Waarom? Een offerte gaat altijd uit van een totaal en vast bedrag. Op zich is dat prima als er geen onverwachte zaken kunnen opdoemen. Alleen bij de aanleg van een tuin zit er vaak een of meerdere componenten in waar je nooit 100% zekerheid over hebt. Ik noem alleen maar het spitten van de tuin. Soms zit er een storende laag in welk doorbroken zou moeten worden. Of er zit veel, heel veel puin in de grond of resten van wortels en meer van die ongein.

Zo zijn er nog vele onderdelen te benoemen die je nooit 100% kan inschatten. Hoe dit te ondervangen? Noem je een offerte een begroting waarin je eerlijk aangeeft waar de risico’s in zitten en wat kan mee- of tegenvallen. Afijn dit terzijde. Hoe kom je nu tot een goede begroting? Waar baseer je deze op? Bij de aanleg van een nieuwe tuin baseer je de begroting veelal op een tekening, het ontwerp.

 

Het ontwerp

Iedere hovenier weet dat de basis voor een goede tuin een goed ontwerp is. Alleen een ontwerp kan je op tientallen manieren realiseren. Gazon inzaaien of zoden. Betontegels of keramische tegels, hardhout of geïmpregneerd hout. Kleine plantjes, grote planten, goedkope armaturen, dure armaturen, zwemvijver of (verwarmd) zwembad etc.  etc….

Veel hoveniers maken een ontwerp en direct een prijs erbij. Tja zo kan het ook. Wat zou je er van denken als je de Mac Donalds binnen loopt en je de keuze is een zak friet en een hamburger. De enige keuze is de grote en de aantallen. Zou je terug komen?

Mijn advies is geef jou klant keuze mogelijkheden. Bied verschillende versies aan. Geen begrotingen maar ramingen opdat jij ook nog niet precies weet wat jouw klant gaat kiezen. Wat is leuker voor een klant dat hij kan kiezen? Help je klant om keuzestress te voorkomen en maak zelf enkele keuzes op welke wijzes jij het ontwerp zou kunnen realiseren. Maar noem deze keuzes geen begrotingen maar ramingen. Een raming geeft een richting aan een indicatie en geeft jou en je klant meer keuzevrijheid.

Ramingen

Als je meerdere ramingen aanbiedt dan kan jouw klant keuzes maken die passen binnen zijn budget. Veelal worden er keuzes gemaakt om het werk duurzamer (betere kwaliteit) te realiseren. Denk daarbij aan bijvoorbeeld het stabiliseren van het cunet. Of het zagen van klinkers i.p.v. knippen. Jouw klant kan wellicht meer waarde hechten aan grotere beplanting dan aan duren bestrating. Bied dan ook een (vrucht)boom aan van 30/40 van 1.500,- euro. Dan hoeft je klant geen 20 jaar te wachten op schaduw en/of vruchten. Zet in de ene raming 5 vaste planten per vierkante meter en in de andere 10 per vierkante meter. In de laatste optie zal de klant sneller minder onderhoudstijd kwijt zijn in de borders. Misschien heeft jouw klant dat er voor over als hij/zij die keuzes krijgt.

Neem ook stelposten op in je raming van onzekere of onduidelijke uit te voeren werkzaamheden, waarbij je wel een realistische inschatting maakt op basis van je ervaringen. Naast de stelposten kan je ook optionele posten opnemen. Zoals een optie om het straatwerk te voegen, of een optie om de haag in een grotere maat te leveren en verwerken. Bied het aan, je klant zal er blij mee zijn.

Als je klant keuzes heeft gemaakt kan je het ontwerp uitwerken en maatvast tekenen en dan volgt de concept begroting.

De tweede stap naar slimmer hovenieren





Concept begroting

Als jouw klant zijn keuzes heeft gemaakt en die ga je verwerken in het ontwerp dan leg je dit ter goedkeuring voor aan je opdrachtgever, samen met de concept begroting.

Zo heeft je opdrachtgever de mogelijkheid om alles te controleren en eventueel nog onderdelen bij te sturen. Op deze manier betrek jij je opdrachtgever meer bij het proces. Na de concept begroting stel je dan de definitieve begroting op.

 

Definitieve begroting

Deze kan nu worden opgesteld. iedereen weet precies wat er geleverd gaat worden, hoe het verwerkt gaat worden en waarom. Het voordeel van deze werkwijze is dat jouw klant de mogelijkheid krijgt om keuzes te maken binnen zijn budget of daarbuiten.

Na goedkeuring wordt deze definitieve begroting ondertekend en er wordt een duidelijke start- en opleveringsdatum afgesproken.

Dit kost me nog meer tijd!

Deze werkwijze kost zeker meer tijd dan een ontwerp en een offerte maken en volgende week/maand/jaar beginnen. Maar wat wil je zijn een Febo snel en veel voor weinig of een goed restaurant met een leuke menukaart waaruit mensen kunnen kiezen. De laatste is duurder dan de Febo maar de kwaliteit is vaak beter, tenzij je gewoon een goede kroket wil of een bamischijf.

Maakt niet uit wat voor soort bedrijf je wilt zijn, voor alles is een markt. Van Febo tot de Librije van Jonnie en Thérèse Boer hier in Zwolle (en die gaat ook wel eens naar de Febo).

 

De Tuinregisseurs helpt

Er zijn nog vele vragen te stellen en te beantwoorden hoe je het werkvoorbereidingsproces het beste kan inrichten en uitvoeren. Heb je een vraag, bel of mail me maar.

Wil je eens van gedachten wisselen? Dan maken we een vrijblijvende afspraak bij mij thuis. Wil je dat ik bij jou op de zaak kom, kan ook, dan declareer ik wel mijn reiskosten en -tijd. Vraag je niet af wat het je kost maar begin eerst te vragen wat levert het me op. Daarna kan je pas de overweging maken  heb ik het er voor over wat het mij kost? Want van werkwijze veranderen doe je niet makkelijk, dat kost vaak veel moeite.

Vul hiernaast het contactformulier in, selecteer De Tuinregisseurs, verzend en we spreken elkaar nader.

De maand augustus ben ik op vakantie. Afspraken kunnen weer worden gemaakt vanaf 1 september. Als jij ook nog op vakantie gaat, fijne tijd toegewenst.

 

ing. Alexander Bijl
tuin- en landschapsontwerper