Administratie is ook hovenieren

Een hoveniersbedrijf wordt gezien als een organisatie met allemaal doeners. En dat is gelukkig ook zo. Buiten werken, met je handen en mooie tuinen of groenprojecten maken of onderhouden. Maar een hoveniersbedrijf moet ook georganiseerd worden. Alleen met je handen of buitenwerken gaat niet op. Een hoveniersbedrijf kent alle onderdelen waar iedere organisatie of bedrijf mee te maken heeft. Hoe doe je dat dan zo goed mogelijk en hoe zorg je ervoor dat alle werkzaamheden zo prettig mogelijk zijn?

 

De 5 ingrediënten van een hoveniersbedrijf

 

1. Hovenier

Een hoveniersbedrijf zonder doeners is natuurlijk niet mogelijk, maar ook de ontwerper, organisator, inkoper, en relatiemanager zijn onmisbaar. Doen, verzinnen, organiseren, contact onderhouden zorgt voor afwisseling van werkzaamheden en dat iedere dag weer plezier in werken geeft.

 

2. Klant

Er zijn diverse marketingboeken die over het nadeel van klanten gaan. En zeg nu zelf, je klanten zijn niet altijd de leukste of gemakkelijkste personen, maar we kunnen nu eenmaal niet zonder ze. Veel problemen die tussen opdrachtnemer en klant ontstaan zijn vaak terug te leiden naar onduidelijkheden en niet goed overlegde verwachtingen. Bestaande klanten zijn vaak goed in te schatten, omdat je al aan elkaar gewend bent. Nieuwe klanten of veranderende beslissers bij bedrijven of overheden moeten altijd met de grootste zorg en duidelijkheid behandeld worden. Heldere werkafspraken zijn essentieel voor een tevreden samenwerking. Zie ook de eerdere gepubliceerde artikelen van Slimmer hovenieren over calculeren en begroten.

 

3. Gereedschap

Een hovenier en gereedschap is wel een ding. De bedrijfsbus, aanhangers, minikraan, motorzaag, bosmaaier en vele andere hulpmiddelen zijn altijd leuk om te gebruiken. En iedere keer als er weer geïnvesteerd mag worden is het feest om uit te zoeken, te proberen en in bezit te hebben. Aan het materiaal van de hovenier kun je zien met wat voor bedrijf of ondernemer je te maken hebt.

De bedrijfsgebouwen, het wagen- en machinepark, de bedrijfskleding, maar ook de ontwerpstudio en kantoren, de computers en software vertellen alles over de ondernemer en zijn personeel en kunnen vaak beter overtuigen dan de meest luxe bedrijfsfolder of website.

 

4. Leveranciers

Waar zouden we zijn als we niet op onze leveranciers kunnen vertrouwen? De prijsafspraken, gewenste kwaliteit van planten en materialen, de levertijden en service zijn allemaal zaken die bij je bedrijf horen en die meewerken aan de kwaliteit die jij wilt uitstralen. Jouw leveranciers zijn mede bepalend voor wat je aan je klanten kunt aanbieden. Een goede keuze en aanbod van leveranciers zorgen ervoor dat je jouw klanten kunt aanbieden wat ze nodig hebben. Voor ieder gewenst budget.

 

5. Administratie

Een hovenier is een doener, maar dan wel buiten, als het even kan. Maar, naast het uitvoeringswerk moet er ook geadministreerd worden. De projectadministratie is een hoofdonderdeel van de werkzaamheden. Calculeren, offreren, inkopen, urenregistratie, onkosten moeten allemaal bijgehouden worden om tot een juiste prijs te kunnen komen en natuurlijk voor de belastingdienst. Hoe meer inzicht je hebt in je administratieve zaken des te beter je inzicht hebt in je financiën, zodat je steeds beter projecten kunt inschatten en calculeren. Inzage in je uitgaven en kosten zorgt ervoor dat je voldoende kunt inschatten of een klus winstgevend is. Want daar gaat het natuurlijk ook om.

We weten allemaal dat administratie erbij hoort, maar niet iedereen vindt dit leuk om te doen. Gelukkig zijn er veel hulpmiddelen die administratie niet leuker maken, maar wel gemakkelijker en overzichtelijker. Bedrijfssoftware die totale projecten aan kan, zodat er overzicht is; voor, tijdens en na het project. Handige apps die op het project gebruikt kunnen worden en die de gegevens rechtstreeks boeken.

 

“Een aantal jaren geleden gaf TSD IT mij een stuk gereedschap wat mij structuur en overzicht bood. En nog belangrijker; het gaf mij rust.”

Wilco Boksebeld, Bladgoud-tuinen.nl

 

 

TSD IT bv is leverancier van verschillende softwarepakketten, zowel voor kwekerijen als hoveniers. DATAflor BUSINESS is een softwarepakket speciaal voor de groenverzorger, dat zorgt voor de complete administratie. www.tsd.nl/nl/software/DATAflorBUSINESS

 

Johannes Hoefnagel doet de marketing voor TSD IT bv en heeft Natuur- en Landschapstechniek gestudeerd aan de VHL in Velp.

 

Lees meer op tsd.nl

TSD IT bv is totaalleverancier voor ICT-oplossingen in de groene sector. Al jarenlang bedienen wij de markt door het leveren van hardware, ondersteuning in het beheer van de infrastructuur en bieden wij software voor de hovenier, waaronder: DATAflor Business projectadministratie – en 3DTUIN Designer ontwerpsoftware.

Samenvattend: Gebruik moderne technieken om jezelf en de groene sector te promoten. Dat is stoer. Dat is slimmer hovenieren.

De tweede stap naar slimmer hovenieren