Managen van de medewerkers

Het bedrijfskapitaal binnen het hoveniersbedrijf zijn de medewerkers, tenzij je alleen werkt. Ik zie vaak dat dit kapitaal wordt verwaarloosd. De vervoermiddelen en machines krijgen soms meer tijd, geld en aandacht van de ondernemer dan zijn medewerkers. Het voordeel van een vervoermiddel of machine is dat die aangeeft dat die niet meer wil werken. Er gaat een lampje branden, al dan niet samen met een geluidje. Er beginnen haperingen op te treden of is gewoon niet te starten.

Met mensen ligt dat allemaal wat gecompliceerder. Die lopen niet me een lampje op hun lichaam dat aangaat of gaat knipperen. Ze maken zeker wel geluid en geluiden, maar vang je die op als ondernemer/werkgever? Hoe vaak ga je een echt gesprek aan met je medewerker? Wat hoor en zie je?

Hierbij enkele tips

Samenwerking en respect

Dit zijn twee componenten welke binnen het hoveniersbedrijf van belang zijn.  Een goede onderlinge sfeer, respect en samenwerking is essentieel om teams goed te laten functioneren. Welke middelen zet jij in om dit voor elkaar te krijgen en te houden?

Het binden van medewerkers

Dat kan je niet dwingen, wel stimuleren! Welke middelen zet je in of kan je inzetten om je medewerkers te binden? Van POP (Persoonlijk Ontwikkelings Plan) tot een cadeautje bij hun verjaardag.

Boeien van je medewerkers

Het is van belang dat je medewerkers geboeid worden en blijven door het bedrijf en het bedrijf dat ben jij. In hoeverre betrek jij je medewerkers bij het bedrijfsbeleid? Wat biedt je aan bij persoonlijke ontwikkeling/doorgroei mogelijkheden?

 

Wees betrouwbaar en eerlijk

Als ondernemer wordt er altijd op je gelet. Door klanten, leveranciers en met name door medewerkers. Als je iets beloofd kom het na, zelfs als het in je nadeel is en het je iets kost.

Duidelijke visie – missie en waarden

Heeft jou bedrijf een duidelijke visie waarvan iedereen op de hoogte is? Wat is de missie van het bedrijf? Op welke manier kunnen je medewerkers bijdragen aan de missie van het bedrijf? Hoe meer men kan bijdragen, hoe meer men betrokken raakt. Hoe meer men betrokken raakt, des te meer wil men betrokken worden. Hoe peil jij de betrokkenheid? Hoe maak je dat inzichtelijk en hoe waardeer je dat?

Welke normen en waarden heeft jouw bedrijf? Een bedrijf zonder waarden is waardeloos. Tolereer je roddelen (slecht spreken) over de opdrachtgevers, collega’s e.d.? Hoe grijp je in? In hoeverre rommel je me ‘zwart’ geld? Hoe meer jij rommelt, des te meer rommelen je medewerkers.

De tweede stap naar slimmer hovenieren





Arbeidsvoorwaarden

Er is een CAO en daar staat het nodige in. Het gaat niet altijd om geld als mensen weg gaan. Het zijn vaak ook niet de slechtste medewerkers die weggaan. Wat zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden in het bedrijf? Is er ruimte en budget voor studie, trainingen, persoonlijke ontwikkeling?

Werkdruk

Als de werkdruk structureel te hoog is, de werken tegen te krappe tijdsbesteding worden aangenomen dan ontstaat vaak stress. Door stress ontstaan fouten en andersom. In hoeverre heb jij de projecten perfect voorbereid? Zijn de tekeningen kloppend, de bestelde materialen op tijd en aanwezig? Weten de mensen hoe en wat ze moeten doen? In hoeverre zijn de uitvoerende mensen betrokken bij de werkvoorbereiding?

Geen erkenning

In hoeverre geeft jij je medewerkers erkenning? Doe je dat onder 4 ogen, in het losjes bijpraten of voor het hele team? Doe je het ook voor je opdrachtgevers of neem jij alle credits in ontvangst en als het mis is gegaan ligt dat natuurlijk aan de medewerkers, of niet?

Verkeerde mensen aannemen

Past iemand binnen de visie, missie en waarde van het bedrijf? Past iemand qua karakter binnen het bedrijf (lees medewerkers)? Wanneer je nieuwe medewerkers aanneemt die eigenlijk ‘onder de maat’ presteren, is dat een stevige demotiverende factor voor de mensen die met deze nieuwelingen moeten werken. De verkeerde mensen bevorderen is nog veel erger!
Wanneer je als medewerker voortdurend goed presteert maar bij een promotie wordt gepasseerd ten gunste van iemand die zich met mooie praatjes op die plek manoeuvreert, is er eigenlijk geen grotere belediging denkbaar. Niet vreemd dat goede mensen dan weggaan.

Nog veel meer……….en nu?

Zo zijn er nog veel meer factoren die van belang zijn bij behoud van goede medewerkers.Ik heb geen idee hoe jij omgaat me je medewerkers en welke feedback je krijgt van je medewerkers. Vraag er om, luister er naar en hou het gesprek gaande. Binnen sommige hoveniersbedrijven lopen de mensen binnen 1 -2 jaar gillend weg en bij andere gaan de mensen meer dan 15 jaar met plezier naar hun werk, hun bedrijf. Hoe kan dat? Is dat te leren?Wil je dat leren? Wat zijn jouw ondernemerskwaliteiten en hoe ga jij om met het grootste bedrijfskapitaal binnen je onderneming?

Afspraak?

Wil je eens van gedachten wisselen? Bel of mail me, misschien maken we een afspraak. Vul hiernaast je gegevens in en selecteer hovenierscoach.

 

Wie weet tot ziens.

 

ing. Alexander Bijl
erkend coach en trainer
(aangesloten bij de NOBCO – Nederlandse Orde Beroeps COaches)