Gratis advies
Meer verdienen
Delers van expertise
Wekelijkse tips

COACHING

06 -53 250 362

De Hovenierscoach voor coaching van hoveniersbedrijven. Coaching van eigenaren/directeuren en medewerkers van hoveniersbedrijven. 

Het coachen van een bedrijf kan feitelijk niet omdat een bedrijf niets is zonder medewerkers. Daarnaast gebeurt coachen mondeling en schriftelijk en mensen reageren daarop en niet het bedrijf.

 

Coaching hoveniersbedrijf?

Een hoveniersbedrijf kan ik niet coachen, wel de mensen binnen het bedrijf. Op basis van gedaan bedrijfsonderzoek ontstaan de specifieke coachvragen. Naast het coachen op de specifieke vragen kan ik eventueel ook coachen bij de implementatie van het gegeven advies. Deze implementatie zal altijd door mensen dienen te geschieden, dus dan ben ik als coach weer waar ik wezen wil, bij de mens.

 

Coaching eigenaren/directeuren

Als executive coach begeleidt en ondersteun ik, 1 op 1, het ontwikkelingsproces van directeur/eigenaren. Het onderzoeken, ontwikkelen en toepassen van eigen mogelijkheden. Gespreksonderwerpen zijn bijvoorbeeld ambities, management en werk-privé balans. Dit gebeurt altijd in een 1 op 1 setting.

Review bedrijfscoaching

Wijnand Smit

“best bewaarde geheim in het groene landschap”

Via de vele nieuwsbrieven, gestart met een tweedaagse training om uiteindelijk in de winter van 2017 op de bank bij Alexander te belanden in Nieuwleusen voor diversen één op één coachingsgesprekken. Bij de eerste tweedaagse training een tikkeltje ongeduldige ruwe bolster, begin je hem iets beter te leren kennen; de blanke pit die graag wil helpen met je bedrijf weer in de goede richting te krijgen.

De meeste van ons komen in een fase terecht dat je wel wilt veranderen maar niet weet hoe; samen met Alexander in een paar sessies heel veel progressie gemaakt met weer een duidelijk doel voor ogen qua bedrijfsvoering, visie, waarden en missie, verdienmodellen en in de loop nam hij ook nog mijn website mee waarbij Alexander met een paar kleine ingrepen, serieuze aanvragen genereerde met uiteindelijk ook opdrachten. Voor 2018 stond er ook het een en ander qua coaching in de planning. Alexander adviseerde mij om eerst andere belangrijke zaken aan te pakken, die buiten zijn eigen werkgebied vallen. Kijk dat vind ik nou een eerlijk advies.

De plus voor mij is dat Alexander zelf ook hovenier is geweest en weet waar hij over praat. Als je op het punt staat om te willen veranderen raad ik je aan om een keer vrijblijvend bij hem langs te gaan om kennis te maken en in aansluiting een sessie van een dagdeel te plannen. Ik garandeer je dat het alleen maar zal opleveren op welk gebied dan ook!

Wijnand Smit Tuinen | Nederhorst den Berg

www.wijnandsmittuinen.nl

Coaching medewerkers

Medewerkers dienen te worden aangestuurd en de medewerker dient hetgeen uit te voeren binnen zijn competenties ligt en door zijn leidinggevende is aangegeven.

Het kan wel eens voorkomen dat de verwachting, van de leidinggevende of directeur/eigenaar, anders is dan de feitelijk uitkomst van hetgeen uitgevoerd diende te worden. Ook kan het wel eens voorkomen dat medewerkers niet zo communicatief zijn naar opdrachtgevers of naar collega’s binnen het bedrijf. Soms functioneren leidinggevende niet zo als men zo willen gezien vanuit standpunt van de directeur/eigenaar en/of vanuit standpunt medewerkers en/of collega leidinggevenden.

Nu zal je in eerste instantie aan het werk gaan om dit met de desbetreffende leidinggevende of medewerker te bespreken. Soms werkt dat en soms ook niet. Hierbij kan ik als coach uitkomst bieden.

 

Driehoeksgesprek

Zoals hierboven aangegeven in schuine letters in de eerste alinea, competenties en aangegeven. Hier ligt vaak de sleutel. Dit wordt in een driehoeksgesprek, directeur/eigenaar, leidinggevende en coach (als het om een leidinggevende gaat). Als het een medewerker betreft zou alles iets op kunnen schuiven of een gesprek met 4 mensen. Wat van belang is dat de te coachen medewerker bij het gesprek aanwezig is om:

a)   de coachvraag te formuleren,

b)   het doel en tijdsduur van het coachingstraject bespreken,

c)   de gewenste uitkomst van het coachtraject vastleggen.

 

Vertrouwelijkheid

Als coach zijn mijn coachgesprekken met medewerkers altijd vertrouwelijk. De leidinggevende en/of directeur/eigenaar wordt alleen geïnformeerd over het proces en niet over de inhoud.

 

Teamcoaching

Coaching van medewerkers kan ook op teamniveau en ook hier geldt dat er een positieve coachvraag dient te worden geformuleerd. Team coaching kan zowel intern als extern worden georganiseerd.

Aan de hand van de coachvraag wordt veelal eerst een inventarisatie gedaan binnen het bedrijf. Dit zijn gesprekken met directeur/eigenaar, leidinggevende en medewerkers. Onderdelen van deze inventarisatie kunnen schriftelijk worden gedaan op basis van anonimiteit.

 

Een vrijblijvend gesprek?

Verder praten? Ik ben elke werkdag tussen 09:00 en 17:00 uur bereikbaar op 06 -53 250 362  Aan de hand van de vraagstelling kan het wenselijk zijn dat er een speciale vrijblijvende belafspraak wordt gemaakt. Want laten we wel wezen een telefoontje komt veelal onverwacht.

De tweede stap naar slimmer hovenieren